صافکاری اصفهان تکنیک در اصفهان

ابزار و لوازم صافکاری خودرو

صافکاری

زمان مطالعه 1 دقیقه

ابزار و لوازم صافکاری خودرو
شاسی کش

شاسی کشی به معنای برگرداندن شاسی ای که آسیب دیده است به حالت اولیه که این امر اغلب توسط جک یا جرثقیل امکان پذیر می باشد. به این نوع جرثقیل ها شاسی کش نیز گفته می شود. هنگامی که میزان ضربه وارد شده حین تصادف زیاد باشد به گونه ای که ستون های اصلی خودرو دچار مشکل شده و جابجا شوند باید از شاسی کش استفاده کرد. این وسیله یکی از ابزارهای مهم در صافکاری با رنگ به شمار می رود.

مشتی

هنگامی که بر اثر تصادف خودرو دچار تو رفتگی می شود و سطوح ناهموار روی بدنه ظاهر می شود، نیاز است که طی فرآیند صافکاری و با بهره گیری از یکسری ابزار ها و لوازم آن قسمت ترمیم شود. از پر کاربردترین و مهم ترین ابزارهای سنتی صافکاری می توان به مشتی اشاره کرد. با استفاده از ابزار مشتی و دیگر ابزارها صافکار ضرباتی را به بخش آسیب دیده وارد می نماید تا آن بخش شکل صحیح را به خود بگیرد.در کنار مشتی ابزار قالب تنه نیز یکی از لوازم مهم برای فرم دهی صحیح بدنه خودرو به حالت قبل است. در این قسمت جای دارد که به این نکته اشاره کرد که با پیشرفت های به وجود آمده در لوازم صافکاری، ابزارهایی نظیر مشتی و قالب تنه تقریبا منسوخ شده اند و بیشتر برای صافکاری های سنتی مورد استفاده قرار می گیرند. مشتی ها و قالب تنه انواع مختلفی دارند و گاهی حتی برای ماشین خاصی طراحی می شوند که کار کردن و دقت را بالاتر می برد.

سمباده

سمباده یکی از ابزارهایی است که برای تمیز کردن بخش های آسیب دیده به کمک صافکار می آید و بسته به میزان کاری که مورد نیاز است، به دو دسته برقی و دستی تقسیم می شوند. به منظور ترمیم قسمت آسیب دیده، در ابتدا آن بخش سمباده کاری می شود تا پس از برگرداندن آن قسمت به حالت اولیه، دوباره قابل رنگ آمیزی باشد.

دستگاه جوش و مکش – ابزار مورد نیاز صافکاری سنتی

به منظور بیرون کشاندن قسمت تو رفته می توان از دستگاه نقطه جوش و مکش استفاده کرد. خاطر نشان می سازد که کار کردن با این دو دستگاه به یک صافکار حرفه ای و ماهر نیاز دارد تا بدون آسیب و یا با آسیب حداقلی به رنگ بتواند قسمت آسیب دیده را صاف کند.

لوازم بتونه کاری

پس از انجام ترمیم و یا جایگزینی و تعویض بخش های آسیب دیده، پیش از اینکه رنگ آمیزی را شروع کنیم، نیاز است که صافکار ابتدا بدنه خودرو را بتونه کاری نماید. بهتر است بگوییم که به وسیله این ابزارها صافکار زیرسازی مورد نیاز برای رنگ آمیزی کردن مجدد بدنه را انجام میدهد.

پولیش

از مهم ترین مراحل نهایی عمل صافکار، کار پولیش کاری می باشد. بهتر است بگوییم که برای اینکه رنگ جدید قابل تشخیص نباشد و همانند روز اول به نظر بیاید ، بخش های صافکاری شده را پولیش می کنند.

جرثقیل

جرثقیل صافکاری دستگاهی کاربردی است که برای اهداف اتاق سازی، شاسی کشی و ماشین سازی مورد استفاده قرار می گیرد. از این وسیله برای کشیدن شاسی و بالا بردن انواع مختلف خودرو بهره برده می شود. در واقع به کمک این وسیله صافکاران قادر خواهند بود که به راحتی فرو رفتگی های بدنه خودرو را صاف کرده و به ترمیم آن بپردازند. از دیگر مزایای جرثقیل صافکاری این است که می تواند خودروهای مختلف چند تنی را هم به خوبی بلند کند.

گیره

یکی دیگر از ابزار مورد نیاز صافکاری سنتی که کاربرد زیادی دارد ، گیره صافکاری است. این ابزار در کنار یک وسیله دیگر که اهرم کششی نام دارد برای رفع نمودن تو رفتگی و دیگر ترمیم ها استفاده می شود. شیوه کار با این دستگاه به این صورت است که توسط یکسری چسب های خاص بر روی قسمتی که آسیب دیده است ثابت می شود و پس از آن با قرار گرفتن اهرم کششی در داخل گیره ها و همچنین تکیه کردن بر بدنه خودرو به سوی عقب کشیده می شود. در نتیجه قسمتی از بدنه خودرو که تو رفتگی دارد به حالت قبلی خود باز می گردد و اصلاح می شود.

کیت صافکاری

کیت صافکاری به مجموعه ای از ابزارهای مورد نیاز صافکاری و همچنین تعمیر قسمت های مختلف بدنه خودرو گفته می شود که به خصوص برای تعمیر کنار جاده ای و همچنین عملیاتی که نیازمند هیدرولیک هستند، قابل استفاده است.
علاوه بر تمام ابزارها و لوازم اشاره شده در بالا یکسری ابزارهای عمومی نیز وجود دارند که خالی از لطف نیست نامی از آن ها نیز ببریم. این لوازم عبارتند از: انبردست، انواع پیچ گوشتی ها، فرچه سیمی، انواع چکش ها، گاز انبر و غیره.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.